Afstand in blauw

2020

Dit was mijn afstudeerwerk van de Gerrit Rietveld Academie

Afstand in Blauw verhoudt zich op een monochrome en kleurrijke wijze tot de menselijke maat in haar omgeving. Aan dit werk ligt een taalspel ten grondslag: in hoeverre kan de mens houvast ervaren wanneer betekenissen voortdurend verschuiven? Gedacht vanuit een Derridiaanse analyse waarin tijd niet langer als star en lineair wordt begrepen, maar een veranderlijk geheel van opposities is die elkaar voortdurend bevragen. Concreet onderzocht ik het niet-bestaan van de kleur blauw. In niet alle gesproken talen komt het woord ‘blauw’ voor en ook in de natuur is het geen vanzelfsprekend voorkomende kleur. In een video-essay verkende ik de poëtische implicaties hiervan (een klein stuk hiervan te lezen in portfolio). Bestaat iets als er geen woord voor is? Deze gedachtes vertaalden zich uiteindelijk naar een ruimte vullende en tuin vullende, installatie van honderd vierkante meter blauw textiel gedrapeerd over onzichtbare stokken. De punten van de stof priemden de lucht in, deinden op de wind. Ik ontwikkelde dit werk specifiek voor een tuin in Friesland, een rond grasveld omringd door bomen en bramenstruiken. De installatie was indrukwekkend groot en confronteerde bezoekers op een fysieke wijze met de grootte van het eigen lichaam. Het monochrome en zwijgende van de deinende stof op de wind contrasteerde met het Friese landschap. Voor de afstudeertentoonstelling op de Rietveld Academie installeerde ik het werk opnieuw in combinatie met schilderijen, het video-essay en een essayistische novelle ‘Blak water’. Allen verwoordden in eigen beeldtaal een onderzoek naar houvast, vorm, verlies, bestaansrecht en de kleur blauw. 

 

Video essay:

Naast een installatie presenteerde ik ook een vijftal schilderijen. Allemaal gemaakt met acryl op doek, variabele formaten.

Een fragment uit Blak Water:

“Soms kwam ik thuis en dan ruiste het op mijn analoge televisie. Een wisselend en willekeurig stippenpatroon veroorzaakt door de verbinding. Het signaal wordt doorgestuurd over grote afstanden en verliest altijd aan sterkte. Ruis is van zichzelf heel kleurrijk, omdat de informatie is ingepakt in het signaal en nog door de televisie moet worden uitgepakt. De ruisende tv ontroerde me, ik kreeg het gevoel dat iemand contact met me wilde maken. Met een vinger een boodschap in de sneeuw schreef, die nooit leesbaar werd door het voortdurende vallen van verse vlokken. Moderne televisies laten een egaal blauw scherm zien als de kwaliteit zwak is. In het blauw kon ik geen boodschappen onderscheiden.

Ik smeerde me op een zonnige dag in met zonnebrand. Na een paar uur betrok het en stak er een wind op. Het waaide hard en de droge modder van het vers ingezaaide aardappelveld achter huis daalde als een stofregen overal op neer. In mijn glas water dreven bovenin zwarte klontjes modder. Het scherm van mijn telefoon liet zich afvegen als een vensterbank die in jaren (...) .schoongemaakt.... Op mijn schouders kleefde het rond waaiende zand zich vast in de zonnebrand. Jonge bomen bogen diep door onder hun jonge blad, alsof ze de zwaartekracht testten en niet geheel wisten hoe sterk de wortels waren. Het touw van de vlaggenmast klapperde tegen de stok. Binnen zaten vliegen tegen de ramen gekluisterd…”

 

Blak water

Previous
Previous

Meer

Next
Next

Landschriften